Mere-exposure effect

Ken je het mere-exposure effect? Herhaalde blootstelling van een stimulus aan een individu heeft als effect een positievere attitude ten opzichte van die stimulus. Even heel kort en simpel gezegd, als je iets maar lang en vaak genoeg ziet, raak je er vanzelf vertrouwd mee. “Bekend maakt bemind”. Dit geldt voor vele dingen en in de marketing en reclamewereld wordt het veel gebruikt. Bij advertenties zit vaak de kracht in de herhaling, als we een product maar vaak genoeg zien gaan we het vanzelf waarderen.

Maar wat dacht je van je eigen zelfbeeld? Ken je die uitspraak “ik sta nooit mooi op de foto”? Zou dat kunnen doordat je jezelf alleen maar vanuit de spiegel kent? En niet zoals je werkelijk bent en anderen je zien? Wel eens over nagedacht dat anderen ons anders zien dan wij onszelf in de spiegel? Omdat we onszelf waarschijnlijk vaker in de spiegel zien dan op een foto, heeft dat spiegelbeeld onze voorkeur.

En wat zou dan het effect kunnen zijn als je een paar goede en mooie foto’s van jezelf hebt, waar je erg graag en vaak naar kunt en mag kijken? Zou je dan wellicht een ander, meer positiever beeld van jezelf krijgen? En zou dit dan een boost voor je zelfvertrouwen kunnen zijn? Ik denk van wel!

Wil je graag onderzoeken of dit bij jou ook zo werkt? Of wil je gewoon een goede profielfoto voor bijvoorbeeld social media of je cv? Neem dan contact met mij op en we gaan samen aan de slag om je te laten zien hoe je kunt stralen en hoe mooi je bent.

Fotogroet,

Ingeborg